13 april 2014

Vintage op de antiek- en brocantemarkt?


Hier in Tongeren is het elke zondagmorgen antiek- en brocantemarkt, AKA het walhalla van de tweedehandenser met wat meer kapitaalkracht. Vandaar dat we er niet zo vaak langsgaan. De meeste spullen hebben een te hoog antiek- (leve de maniëristische donkerbruine kasten, tinnen potten en koperen kannen) of broncantegehalte (juij voor gepatineerde kasten en spiegels) en vallen niet bepaald binnen ons smaakpallet. Toch is er de laatste jaren stilaan meer vintage te vinden. Het blijft zoeken, maar het is er wel.

Er zijn een paar winkels die steeds wat vintage meubilair en lampen in hun aanbod hebben, maar echt peperduur zijn. Vandaag zag ik er een zwarte spijlen schommelstoel voor 200 euro en vier gewone zwarte spijlenstoelen - tesamen - eveneens voor 200 euro. Misschien is het nog steeds goedkoper dan een nieuwe van Hay. Maar met een beetje zoekwerk op kapaza of marktplaats vind je ze zeker voor een beter prijs. Zelf heb ik vier maanden geleden 6 stoelen voor 21 euro gekocht. Ik zag in diezelfde antiekwinkel ooit deze bureaulamp in het zwart voor 150 euro. De mijne (hieronder in het bruin) heb ik gekocht voor minder dan tien euro. Ik weet het exacte bedrag niet meer, maar veel kan het niet geweest zijn (anders wist ik het nog wel). Net zoals de spijlenstoelen was dat hier op een doordeweekse dag in de lokale kringwinkel (ja, zelfs niet tijdens de retrobeurs).

Dus, in deze duurdere winkels moet je zeker niet zijn. De eigenaar vertelde me trouwens eens dat hij de mooiste stukken houdt voor zijn winkel in Brussel. In de buurt van het Vossenplein heeft hij een winkel waar hij enkel vintage verkoopt. Wie daar al eens geweest is, weet dat de prijzen er de pan uit swingen. Misschien dat er daar meer markt voor is. Een andere handelaar vertelde me vandaag nog dat ze haar hele lading van vintage spullen had thuis gelaten (uitgezonderd het pennenetuitje dat me meteen weer heimwee gaf naar mijn lagere schooltijd). Het verkoopt hier gewoon niet, zei ze. Ze beloofde me wel dat ze binnen twee weken op de nocture van 26 maart wel een hele stand zou opzetten. Dan hoopt ze op een wat ander publiek dan de typische Duitser antiekliefhebber.

Daarom loont het meer de moeite om te kijken of er tussen de spullen van de rest van de handelaars geen mooie stukken liggen. En dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker. Hier kun je dan ook vaak een goede prijs bedingen. Net omdat de vintage hier niet zo goed verkoopt, zijn ze blij dat er iemand interesse toont? Ik ben geen super onderhandelaar maar kon vandaag toch wat afdingen op deze mooie lamp uit dik pvc (15 euro i.p.v. 20) en dit jaren '70 klokje van blessing (20 euro i.p.v 25). Oké, het zijn geen kringwinkelprijzen. Maar deze mooie stuks vind je daar tegenwoordig ook niet meer voor een prikje.















1 opmerking: